Blog

Blog

Wykorzystaj sztukę i znajdź spokój w codziennym chaosie

sztuka

Czy wiesz, że sztuka, którą masz na wyciągnięcie ręki może pomóc Ci w redukcji stresu?

Uliczny zgiełk i bodźce, od których nie sposób uciec „atakują” nas każdego dnia. Śmiało można stwierdzić, że stres jest nieodłącznym elementem życia, a poszukiwanie skutecznych metod radzenia sobie z nim staje się coraz bardziej istotne. Zatem co zrobić? Może spakować cały swój dobytek i wyjechać w Bieszczady? 😉 Z pewnością wielu próbowało! Ba! Nawet niektórym się to udało. Ale my mamy dla Ciebie dzisiaj inną propozycję.

Czy wiesz, że istnieją badania naukowe, które skupiają się na wpływie twórczej aktywności artystycznej na funkcjonowanie mózgu? Okazuje się, że malowanie, rysowanie, a także inne formy sztuki mogą wspomagać procesy myślowe oraz pełnić rolę terapeutyczną w redukcji stresu.

Ty też możesz zostać artystą

Wiele badań naukowych potwierdza pozytywny wpływ twórczej aktywności na funkcjonowanie mózgu. Pozornie błahe rysowania, utożsamiane z dziecięcą zabawą jest bardzo ważną aktywnością artystyczną, która stymuluje różne obszary mózgu, w tym te związane z kreatywnością, logicznym myśleniem i emocjami. Rysowanie czy malowanie angażuje obszary odpowiedzialne za percepcję wizualną, co może skutkować poprawą zdolności do analizy i interpretacji informacji.

Dzięki rysowaniu rozwijamy zarówno prawą, jak i lewą półkule mózgu. Werbalizujemy emocje, często też dajemy im upust a czasami traktujemy jak codzienną terapię, która może wspierać wizualizację lęków, obaw czy problemów, o których ciężko nam mówić… a łatwiej przenieść na papier w formie wizualnej. Rysowanie i malowanie wspiera rozwój emocjonalny, relaksuje i odpręża zarówno małych, jak i dużych.

Wracając do faktów! Naukowcy z Uniwersytetu Drexel w USA w swoich badaniach wykazali, iż oddawanie się takim czynnościom jak rysowanie, kolorowanie czy kreślenie równych wzorów wpływa na pobudzenie w mózgu obszarów odpowiedzialnych za odczuwanie przyjemności, sprzyja pobudzeniu twórczego myślenia a także zwiększeniu gotowość do radzenia sobie z problemami.

W badaniu wzięło udział 26 ochotników. Naukowcy wykorzystując funkcjonalną spektroskopię bliskiej podczerwieni (fNRIS) dokonywali pomiarów aktywności kory przedczołowej ochotników, którzy wykonywali określone czynności. Do ich zadań należało naprzemienne kreślenie „esów-floresów”, wypełnianie kolorami mandali, narysowanie dowolnego rysunku. Wszystkie zadania były wykonywane w ściśle określonym czasie 3 minut, a pomiędzy nimi ochotnicy mieli przerwy.

Analiza przeprowadzonych badań ukazała wyraźny wzrost uczucia przyjemności w trakcie wykonywanych zadań, czego dowodem było zwiększenie przepływu krwi w rejonie kory przedczołowej. Największą przyjemność uczestnicy odczuwali w momencie swobodnego rysowania, a najmniejszą podczas kolorowania, jednak różnice te nie były statystycznie istotne. Ponadto nie zauważono znaczących różnic wynikających z faktu uważania się przez uczestników za artystów, czy też amatorów.

Girija Kaimal docent w dziedzinie terapii sztuk kreatywnych z Uniwersytetu Drexel w USA komentując badania podkreśliła „Wyniki naszego badania wskazują na to, że tworzeniu sztuki, a zwłaszcza gryzmoleniu, towarzyszy nieodłączny potencjał do wzbudzania pozytywnych emocji”

Fakty o sztuce i redukcji stresu

Jak już wiesz sztuka pełni rolę nie tylko w procesach myślowych, ale również jest doskonałym narzędziem do redukcji stresu, czego dowodem są kolejne badania naukowców z Uniwersytetu Drexel. Tym razem badacze wzięli pod lupę wpływ tworzenia sztuki na działanie hormonów związanych ze stresem. W badaniu wzięło udział 39 ochotników, w wieku od 18 do 59 lat. Ich zadaniem było oddanie się twórczości artystycznej, w tym między innymi malowaniu czy rysowaniu. Całe zadanie trwało 45 minut. Zarówno przez przystąpieniem do prac artystycznych, jak i po ich zakończeniu każdy z ochotników miał mierzony poziom hormonu stresu – kortyzolu. Analiza zebranych danych ukazała, że poziom hormonu stresu zmniejszył się po oddaniu się twórczości artystycznej aż u 75% badanych.

Przegląd badań naukowych potwierdza, że twórcza aktywność artystyczna ma pozytywny wpływ na funkcje mózgu, procesy myślowe oraz nasz stan psychiczny. Sztuka staje się nie tylko formą wyrazu, ale także skutecznym narzędziem terapeutycznym w walce ze stresem. I my to cenimy chyba najbardziej! Czasami wystarczy zainwestować czas w rozwijanie swojej kreatywności poprzez malowanie, rysowanie czy inne formy sztuki, aby nie tylko rozwijać umiejętności plastyczne, ale również poprawić jakość życia psychicznego.

Aby zachęcić Cię do pierwszego kroku przygotowaliśmy kilka prostych wzorów, które możesz wydrukować i pokolorować lub udekorować dowolnymi esami floresami. Daj sobie szansę na uwolnienie dzikiej radości z malowania i rysowania!

Zachęcamy też to zaglądnięcia na nasz sklep znajdziesz w nim różne produkty pomagające w walce ze stresem. Także śmiało wybierz coś dla siebie i UWOLNIJ DZIKI STRES!

Źródła:

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07421656.2016.1166832
https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C414670%2Crysowanie-aktywuje-uklad-nagrody-w-mozgu.html
0